perjantai 18. marraskuuta 2016

KUORMA-AUTON KONTIN SISÄPUOLEN MAALAUKSEN HAASTEET!


Eli meillä tuossa hallissa on työn alla kuorma-auto minkä kontissa on laite erilaisten asioiden, kuten asiakirjojen, tuhoamiseen. Lisäksi kontin sisäosan näkyvät Alumiiniprofiilit ja runkorakenteet pitää jättää maalaamatta. Näistä syistä on hallin johto päätynyt siihen että sisäseinät maalataan perinteisillä menetelmillä eli Pensselillä, Telalla ja Patteritelalla.

Seinän materiaali on suurella todennäköisyydellä puristettu lasikuitu ja maaliksi valikoitunut Polyuretaanipohjainen pintamaali. MDF levylle tehty koemaalaus tätä kirjoittaessa juuri kuivumassa kammiossa. Levy koemaalattiin jotta nähdään hieman kuinka paksuihin kalvovahvuuksiin päästään kertatelauksella. Hajonta toki on suurta kalvovahvuudessa telan ominaisuuksien takia eli myös työmenetelmä luo omat haasteensa.

Alle listaan hieman haasteita mitkä ovat tulleet mieleeni tässä projektissa mikä mielenkiintoisesti yhdistää nykyistä ammattiani ja haastaa sen ammattitaitoa ja lisää soppaan  Teollisen puolen huomattavasti "hapokkaammat" maalit.

Rekan hyttikin työn alla (harjoituslokasuoja ei kuulu työhön)

Työturvallisuus

Ensimmäisenä mielestäni pitää huomioida työn työturva-asiat jotta työ suoritetaan mahdollisimman turvallisesti. Kyseisen kontin maalauksessa huomioon pitää ottaa


  • käytettävä maali (Teknodur 0050 tai 0090 PUR) joka on tiukka teollisuusmaali eli iho/silmä/hengitys suojattava kunnolla
  • sisätila missä saattaa olla puutteellinen ilmanvaihto eli raikasilmamaskit käyttöön ja myös työntekijöiden perehdytys että poistuu umpinaisesta tilasta jos tuntee huimausta, tajunnan alentumaa jne jne.
  • työergonomia, eli kontissa oleva laite asettaa työergonomialle omat haasteensa koska kaikissa paikoissa ei pääse telaamaan jatkovarren kanssa
  • työmenetelmä, eli tarkoitan telaamista mikä ei sinällään aiheuta pientä pisarointia ilmaan mutta roiskeet ovat isoja ja telalle ominaisesti niitä aina tulee joten kunnon koko haalarit ja kemikaaleja kestävät hanskat on hyvä olla koska tosiaan roiskeet voivat olal isompia
  • Avoin takaluukku, tippumisvaara, koska esimerkiksi rakennuksilla suurin osa kuolemaan johtavista onnettomuuksista tapahtuu juuri pukeilta tippuessa eli asettaa myös tarpeen väliaikaisille aitarakenteille takaluukkuun jotta ilmanvaihto saadaan riittäväksi jotta ei jouduta turvautumaan painejärjestelmästä saatavaan korvausilmaan
Kontti sisältä. Takana näkyy sivuovi joka pidettävä auki ilmanvaihdon takia maalauksen aikana

Työmenetelmä ja käytettävät maalit

  • Työmenetelmäksi valittu tela sekä pensseli tms. asettaa myös esim kalvonvahvuudelle omat haasteensa koska telan ja pensselin kalvonvahvuutta on vaikeampi säätää kuin ruiskulla ja vaihtelevuus pinnan eri osissa on suurta juurikin työmenetelmän takia.
  • Lisäksi miten maalikalvo tasoittuu kuivuessaan kun on käytetty telaa on kysymysmerkki eli toiveena on että Teknodur käyttäytyy Rakennusremonttimaalien tapaan eli tasoittuu tasaiseksi pinnaksi (miinus tietenkin telalle/pensselille ominainen jälki).
  • Työaika ei luultavasti tule ongelmaksi koska ns .POT-life on käyttöteknisen mukaan 4h normaalissa olosuhteissa (21 astetta ja kosteus alle 80%). Kuiva halli-ilma voi toki vaikuttaa asiaan jonkin verran vaikka 2-komponenttimaali onkin

Asiakkaan asettamat vaatimukset

Asiakas haluaa ainakin seuraavia ominaisuuksia
  • Painepesua
  • Ajoittain ilmassa murskauksen aikana tulevia projektaaleja
  • Kulutusta
  • Kaunis ja yhtenäinen pinta joka on edustava

Lopputulema!

Tehtäväksi annettu maalaustyö koettelee jo olemassaolevaa ammattitaitoani rakennuspuolelta sekä haastaa vasta saatua ja tässäkin yhteydessä opittua uutta tietoa koska liikutaan harmaalla vyöhykkeellä raa'an teollisuusmaalauksen ja Rakennusmaalauksen välillä. 

Kestoa pitäisi saada Teolliseihin standardeihin mutta työmenetelmä asettaa haasteensa mitä maaleja voidaan käyttää jo sen takia että telaaminen hitaampaa kuin ruiskutus korkeapaineruiskulla mutta myös siistiimpää osaavissa käsissä. 

Myös suojauksen tarve telatessa vähenee ja hallin ilma ei täyty Polyuretaanimaalimolekyyleistä mitkä erittäin haitallisia muille hallissa olijoille. Mutta toisaalta telan, kuten yllä mainittu, roiskeet ovat suuria ja esim silmissä tekevät valtavaa tuhoa.

-Ville-

2 kommenttia:

  1. Oli varmasti sinulla opinnoissa hyppy tuntemattomaan kun pääsit teollisuusmaalauksen pariin. Työkohteena kontin sisäpuolen maalaus varmaan on myös oma haasteensa. Kuten mainitset, voisin kuvitella puutteellisen ilmanvaihdon takia, että kontin sisällä maalatessa on oltava erittäin hyvin suojattu silmät, iho sekä hengitys kunnolla. Itse yritin lukea teollisuusmaalauksesta enemmän ja yhden sivun perusteella ilmeisesti monia työkohteita teollisuusmaalaukselle olisi https://www.maalausliiketuimala.fi/teollisuusmaalaus

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoista luettavaa, kiitos tästä kirjoituksesta. Naapurini juuri mainitsi, että aikoo teollisuusmaalata rekkansa. Itselläni ei ole kovin kokemusta erilaisista maaleista, mutta alkoi niin kiinnostamaan, että oli pakko alkaa ottamaaan hieman selvää. Mielenkiinnolla myös odotan lopputulosta. Hyvää syksyä sinulle!
    https://www.maalibaari.fi/

    VastaaPoista